کتاب سیسکو به فارسی(Cisco Systems)

کتاب کتاب الکترونیکی سیسکو به فارسی

نام کتاب: سیسکو به فارسی
نویسنده: شفق زندی
تعداد صفحات :38
فرمت کتاب:pdf

زبان کتاب : فارسی

توضیحات:

شرکت سیسکو (Cisco Systems) یک شرکت آمریکایی تولیدکننده تجهیزات شبکه است که مرکز آن در شهر سن‌خوزه در ناحیه معروف به دره سیلیکونی در ایالت کالیفرنیا جای دارد.این شرکت محصولات مربوط به شبکه و ارتباطات را طراحی می‌کند و محصولات خود را با سه نام تجاری: سیسکو، لینک‌سیس(LinkSys) و ساینتیفیک آتلانتا(Scientific Atlanta) به فروش می‌رساند.در آغاز، سیسکو فقط مسیریاب‌(Router)‌‌های چند پروتکل تولید می‌کرد، ولی امروز محصولات سیسکو را در همه جا از اتاق نشیمن گرفته تا شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات شبکه می‌توان پیدا کرد.شرکت سیسکو هم اکنون با 51,480 کارمند، دارای بازده 48/28 میلیارد دلار درسال 2006 و سود خالص 58/5 میلیارد دلار است. شرکت سیسکو در سال‌2003 موفقبه دریافت جایزه ریاست جمهوری “ران براون” برای کیفیت عالی در روابط کارمندان و جامعه گردید.معاون ارشد شرکت سیسکو یک ایرانی‌تبار به نام محسن معظمی است. “لن بزاک” و“سندی لرنر” (دارای مدرک لیسانس از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، فوق‌لیسانس اقتصادسنجی از دانشگاه کلرمونت و فوق‌لیسانس علوم کامپیوتر از دانشگاه استنفورد)، زوجی که در بخش کامپیوتر دانشگاه استنفورد کار می‌کردند، سیسکو را در سال 1984 تاسیس کردند.

بزاک نرم‌افزار مسیریاب‌های چند پروتکل را که توسط “ویلیام یاگر” (یک کارمند دیگر که کار را سال‌ها پیش از بزاک آغاز کرد) نوشته شده بود، تکمیل کرد. با وجود این که سیسکو نخستین شرکتی نبوده که مسیریاب طراحی و تولید می‌کند، اما اولین شرکتی بود که یک مسیریاب چند پروتکل موفق تولید کرده که اجازه ارتباط میان پروتکل‌های گوناگون شبکه را می‌دهد.از زمانی که پروتکل اینترنتIP به یک استاندارد تبدیل شد، اهمیت مسیریاب‌های چند پروتکل کاهش یافت. امروزه بزرگترین مسیریاب‌های سیسکو برای هدایت بسته‌های IP و فریم‌هایMPLS طراحی شده‌اند. در ‌1990 ، شرکت به سهامی عام تبدیل شد و سهام آن در بازار بورسNASDAQ عرضه گردید. بزاک و لرنر با دریافت‌ 170 میلیون دلار از شرکت جدا شدند. زمان انفجار اینترنت در 1999، سیسکو شرکت سرنت (Cerent) واقع در کالیفرنیا را به‌قیمت ‌7میلیارد دلار خرید. این شرکت گرانترین خرید سیسکو در آن زمان بود (تنها خرید گرانتر مربوط به ساینتیفیک آتلانتا است). در اواخر مارس2000، سیسکو با ارزش مالی بالغ بر 500 میلیارد دلار ارزشمندترین شرکت جهان به‌شمارمی‌آمد و در سال‌2007، با ارزشی بالغ بر‌165میلیارد دلار همچنان یکی از ارزشمندترین شرکت‌ها بوده است.سیسکو با خرید شرکت‌های دیگر، توسعه داخلی و همکاری با دیگر شرکت‌ها، به بازار بسیاری از دیگر قطعات شبکه (مانند سوییچینگ اترنت (Ethernet)،دسترسی از راه دور، مسیریاب‌های شعبه‌ای، شبکه خودپرداز بانک‌ها (ATMs)،امنیت، دیواره آتش، تلفن اینترنتی و …) دست یافته است. در سال‌2003، سیسکو شرکت خوشنام Linksys، تولیدکننده سخت‌افزار شبکه‌های کامپیوتری را خرید وآن را به برترین تولیدکننده قطعات مربوط به کاربران عادی تبدیل کرد.

 

 

سیسکو و برگزاری دوره‌های شبکه‌ای‌

شرکت سیسکو مدارک گوناگونی را در سطوح و شاخه‌های متفاوتی ارایه می‌‌کند.هر کدام از مدارک سیسکو، حوزه خاصی از مفاهیم شبکه‌ای را پوشش می‌دهد. این شرکت برای معرفی بهتر سطوح مدارک خود، هرم‌هایی‌ را ترسیم کرده است که درراس هر یک از آنها، بالاترین مدرک و در قاعده هرم، مدرک ورودی شرکت بیان شده است.سیسکو و مدارک آن بر پایه استانداردهای عالی و بین‌المللی بنا نهاده شده وبنابراین اخذ هر یک از مدارک سیسکو، چه برای متخصصان و مدیران شبکه و چه برای شرکت‌ها و سازمان‌هایی که قصد استخدام افراد متخصص را دارند، ارزشمند است.سیسکو به‌منظور تعلیم افراد برای طراحی و نگهداری شبکه‌های کامپیوتری در150 کشور جهان مراکز آموزشی بر پا کرده ‌است. مدارک شرکت سیسکو در سه سطح به دانشجویان عرضه می‌گردد و گذراندن هر سطح پیش‌نیاز تحصیل در سطوح بالاتر سطح است.

مدارک سطح همکار(Associate)

نخستین گام در شبکه‌های سیسکو با این سطح برداشته می‌شود، همچنین در این سطح یک مدرک موقت، به‌نام مدرک CCNET، برای کسانی که با مشاغل ساده‌ترارتباط دارند، در نظر گرفته شده است. مدارک سطح همکار در حقیقت آغاز کاربا شبکه است و دانشجویان این دوره‌ها در حقیقت کارآموز به‌شمار می‌آیند.

مدارک حرفه‌ای (Professional)

این سطح از مدارک، مدارک تکمیلی شرکت سیسکو است و دارنده این مدارک در رده نیروهای متبحر و ماهر به‌شمار می‌آید.

مدارک تخصصی(Expert)

دستیابی به این سطح از مدارک شرکت سیسکو بالاترین مرحله برای متخصصین وافراد حرفه‌ای در شبکه است و افراد پس از اخذ این گواهینامه به عنوان متخصص و استاد شناخته می‌شوند.دانشجویان با اخذ این مدرک، دروازه سیسکو را بر روی خودمی‌گشایند و خود را برای صعود از پله‌های پیشرفت و تخصص شبکه‌ای آماده می‌کنند. مدرک CCNA در گروه نصب و پشتیبانی و نگهداری شبکه‌ها جای می‌‌گیرد و دارندگان این مدرک این قدرت و توانایی را خواهند یافت که شبکه‌های کوچک و متوسط (100 وکمتر کاربر) را نصب، پیکربندی و راه‌اندازی کنند.

دوره CCNA

دوره CCDA

دوره CCNP

دوره CCDP

 

دوره CCNA

سطح تخصص: آشنایی(Associate)

در قاعده هرم سیسکو جای گرفته و نخستین سطح مهارتی سیسکو، یعنی سطح آشنایی و مقدمات است. دانشجویان با اخذ این مدرک، دروازه سیسکو را بر روی خود می‌گشایند و خود را برای صعود از پله‌های پیشرفت و تخصص شبکه‌ای آماده می‌کنند. مدرکCCNA در گروه نصب و پشتیبانی و نگهداری شبکه‌ها جای می‌‌گیرد و دارندگان این مدرک این قدرت و توانایی را خواهند یافت که شبکه‌های کوچک و متوسط (100 و کمتر کاربر) را نصب، پیکربندی و راه‌اندازی کنند.دارندگان این مدرک، این توانایی‌ها را به‌دست می‌آورند:

افزایش دانش و توانایی‌ها و تجربیات شبکه‌ای و تضمین موقعیت شغلی‌

پیاده‌سازی سرویس‌های تلفنی برای شبکه‌های کوچک‌

راه‌اندازی و پیکربندی و مدیریت شبکه‌های محلی (LAN) ساده با تجهیزات سیسکو

برگزیدن یکی از سرویس‌های WAN با توجه به نیاز شبکه و پیاده‌سازی و مدیریت کلی آن‌

رفع اشکالات موجود در LAN وVLAN

آشنایی و مهارت کلی با سیستم عامل روتر (IOS) شامل :

اجرای فرمان‌هایی همچون به‌روزرسانی، پشتیبان‌گیری، دانلود نرم‌افزار ومدیریت IOS تشریح فرمان‌های مسیریاب، مانند تعیین رمز عبور و استفاده از فرمان راهنمایی مسیریاب.دریافت این مدرک، به اخذ مدرک دیگری نیاز ندارد، ولی بهتر است که دانشجو با این مفاهیم آشنایی کلی داشته باشد:

با گذرانیدن دوره Network+ (یکی از دوره‌های(CopmTIA ، برای آشنایی پایه‌ای با مفاهیم اصلی شبکه

آشنایی کلی با لایه های OSI

- آشنایی با توپولوژی و همبندی شبکه‌

- آشنایی با پروتکلTCP/IP و اصول شبکه‌‌بندی (Subnetting)

- آشنایی کلی با تجهیزات سخت‌افزاری شبکه مانند: سوییچ، هاب و سخت‌افزار کامپیوتر

-‌6 ماه تا یک‌سال تجربه کاری در یک شبکه کوچک.

 

 

دوره CCDA

سطح تخصص : آشنایی (Associate)

Cisco Certified Design Associate) CCDA) تضمین‌کننده دانش طراحی و مهندسی شبکه‌های کوچک اداری است. دارندگان این مدرک توانایی بنیادی برای طراحی ونصب شبکه‌های کوچک سیسکو ( 100 یا کمتر ایستگاه‌های کاری) را خواهند داشت و با استفاده از تجهیزات مسیریاب و سوییچ قادر به پیاده‌سازی LAN و WAN وسرویس‌های Dial Access برای شرکت‌ها و سازمان‌های گوناگون خواهند بود.همچنین قادر به ارزیابی راه‌حل‌هایی برای رفع اشکالات مربوط به انتقال ترافیک صوت بر روی شبکه خواهند بود.

این مدرک پیش‌نیازی ندارد، اما اخذ مدرک CCNA پیش از آن سفارش شده است.

دوره CCNP

سطح تخصص: Professional

CCNP یک مدرک رده بالای مهندسی شبکه است. افرادی که این مدرک را دریافت دارند، خواهند توانست شبکه‌های بزرگ کامپیوتری با یکصد تا بیش از پانصد کامپیوتر را نصب، پیکربندی و عیب‌یابی کنند. این دسته از شبکه‌ها که اغلب در کارخانجات صنعتی بزرگ، مراکز بزرگ بازرگانی و همچنین سازمان‌های بزرگ مستقر هستند و برخلاف شبکه‌های محلی کوچک و شبکه‌های دفتری به‌دلیل نوع استفاده افزایش شمار کاربران و نقشی که در پیشبرد اهداف نهایی آن سازمان ایفا می‌کنند، از حساسیت و اهمیت حیاتی برخوردار است. بنابراین، کسانی که با دریافت مدرک CCNP پا به عرصه کار با این‌گونه شبکه‌ها می‌گذارند، نسبت به دارندگان مدارک دیگر (مانند(CCNA ، اهداف بزرگتر و به‌دنبال آن مشکلات و دردسرهای بیشتری را پیش‌رو دارند. در عوض، این افراد از دیدگاه جایگاه شغلی در رده‌های بالاتر و از دیدگاه حساسیت نقشی که به‌عهده دارند، دارای مسوولیتی بزرگتر و از دیدگاه درآمد، وضعیتی مطلوبتر از دیگر دست‌اندرکاران طراحی و نصب شبکه دارند.به ‌طورکلیCCNP مدرکی است که چیزی را برای دستیابی داوطلب به فناوری‌های روزشبکه‌های بزرگ، کم نمی‌گذارد. مباحث پرشماری که در این دوره مطرح می‌شود،به‌صورت همه جانبه، هر گونه فناوری در زمینه شبکه‌های یاد شده را بررسی می‌کند و در این راه هر مساله مهمی (مانند: امنیت، کیفیت سرویس(QoS) ،شبکه‌های اختصاصی مجازی(VPN) و فناوری‌های ‌پهن‌باند) را به‌تفصیل مطرح می‌سازد.داوطلبان دریافت مدرکCCNP باید نخستین قاعده هرم تحصیلی شرکت سیسکو، یعنی مدرکCCNA، را (که مربوط به شبکه‌های محلی کوچک می‌شود) گذرانیده باشند.شخصی که به دریافت مدرک CCNP نایل می‌شود، از دیدگاه رده شغلی در میان همه شغل‌هایی که مربوط به مهندسی شبکه به‌ویژه نصب و راه‌اندازی شبکه با استفاده از تجهیزات سیسکو می‌شود، در رده دوم یعنی پس از مدرک CCIE که مربوط به مشاوران حرفه‌ای سیسکو است، قرار می‌گیرد. این بدان معنا است که شخص دارندهCCNP می‌تواند فاصله مقام خود را با ارشد‌ترین سطح کارشناسی شبکه به یک گام برساند.کارشناس شبکه با ارتقای مدرک خود از CCNA بهCCNP نه ‌تنها تسلط خود برمباحث مربوط به شبکه‌های LAN وDial up را افزایش می‌دهد، بلکه از محدودهشبکه‌های محلی با کاربرد کوچک خارج شده و توانایی خود را در راه‌اندازی شبکه‌های WAN تثبیت می‌کند.برای کسب مدرکCCNP شرکت در 4 دوره آموزشی و گذرانیدن موفقیت‌آمیزآزمون‌های هر کدام از آن‌ها الزامی است. مواد این دوره عبارت است از:

1- ساخت شبکه‌های عادی سیسکو (BSCI)

در این دوره، نحوه اتصال و استفاده از مسیریاب‌های سیسکو در شبکه‌های LANو WAN برای سایت‌های متوسط تا بزرگ آموزش داده می‌شود. در این دوره مباحث جامعی در زمینه پروتکل‌های EIGRP،BGP ، EGP،OSPF و ISIS مطرح شده و داوطلبان با دو نوع پروتکل مسیریابی به‌نام‌های Distance Vector وLink State آشنا می‌شوند. در پایان این دوره، داوطلب می‌تواند سرویس‌هایIOS مناسب یک مسیریاب سیسکو را انتخاب و راه‌اندازی کند.

2 - ساخت شبکه‌های چند

لایه سیسکو(BCMSN)

در این دوره، شیوه ایجاد یک فضای شبکه بر پایه فناوری سوییچینگ چند‌لایه در سرعت‌های بالای اترنت(Ethernet) به مدیران شبکه‌ها آموزش داده می‌شود.این دوره شامل مفاهیم مسیریابی و سوییچینگ و فناوری‌های لایه دو و سه است.داوطلبان پس از طی این دوره خواهند توانست یک فضای سوییچینگ چندلایه را برپا ساخته و به کنترل ترافیک شبکه با استفاده از سیستم‌های تشخیص هویت لایه‌های گوناگون بپردازند.

3 - ساخت شبکه‌های راه‌دور(BCRAN)

در این دوره، داوطلب چگونگی پیکربندی و عیب‌یابی شبکه‌هایی را که در جاهای دیگر ایجاد شده و از طریق فناوری راه‌دور(Remote) به سایت مرکزی دسترسی دارند، فرا می‌گیرد. همچنین حالت عکس این کار یعنی دسترسی راه‌دور به سایت مرکزی با مصرف کمترین پهنای‌باند نیز در این دوره مورد بحث قرار می‌گیرد. به‌طور کلی در BCRAN به شبکه‌های WAN توجهی ویژه می‌شود و روش پیکربندی تجهیزات سیسکو و برقراری ارتباط بهینه بین سایت مرکزی و دیگر شعبه‌ها ومسایل مربوط به کیفیت سرویس(QOS) در یک شبکه WAN تشریح می‌گردد.این دوره به‌ویژه برای مدیران شبکه‌ها که مسوول اجرا و عیب‌یابی زیرساخت یک شبکه WAN هستند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

4 - پشتیبانی و عیب‌یابی شبکه(CIT)

در این دوره، داوطلب چگونگی عیب‌یابی کامپیوترهای‌ سرویس‌گیرنده یا سرویس‌دهنده را، که تحت پروتکل‌های گوناگون به‌هم متصل گشته‌اند و از سوییچ‌ها و مسیریاب‌های سیسکو استفاده می‌کنند، فرا می‌گیرد. بنابراین با گذرانیدن این دوره، می‌توان به تحلیل و شناسایی مشکلات در محیط‌های Fast Ethernet، VLAN، Frame Relay،ISDN BRI و …، پرداخت و مشکلات پیچیده مربوط به سوییچ‌ها و مسیریاب‌های سیسکو را حل کرد.

دوره( CCDP   (Cisco Certified Design Professional

سطح تخصص: Professional

مدرکی برای طراحی حرفه‌ای و مسیریابی و سوییچ شبکه‌ها در محیط LAN و WAN با امکان سیستم شماره‌گیری برای شبکه‌های بزرگ است.دارندگان این مدرک، دانش لازم برای طراحی پیشرفته شبکه‌هایRouted وSwitched که شامل LAN و WAN و سرویس‌های Dial Access است را دارا هستند.(برای بین100 تا 500 ایستگاه کاری). همچنین توانایی اعمال ماژول‌ها رویمسیریاب‌ها و انتخاب راه‌حل و طرحی مناسب برای محیط‌های کاری متفاوت (کاری، شخصی، شرکت‌ها و سازمان‌های گوناگون) را به‌دست خواهند آورد.داوطلبان برای کسب این مدرک باید دوره‌های مدرک CCNA و CCDA را با موفقیت پشت‌سر گذاشته باشند و اعتبار این مدرک از زمان اخذ آن به‌مدت 3 سال است.

دوره( CCIP(Professional Cisco Certified Inetrnetwork

سطح تخصص: Professional

مدرک تخصصی در زمینه فناوری سرویس‌دهی شبکه‌ای است. دارندگان این مدرک صلاحیت لازم در زمینه تخصیصIP در شبکه‌ها را خواهند داشت و با فناوری‌ها و سرویس‌هایی مانند: IP routing ، IP QoS،MPLS وBGP آشنایی پیدا می‌‌کنند.این مدرک تنها به مباحثIP و DSL می‌پردازد و پیش‌نیاز این دوره مدرک  CCNAاست و اعتبار آن از زمان اخذ نیز به‌مدت 3 سال خواهد بود.

دوره (CCSP (Cisco Certified Security Professional

سطح تخصص: Professional

این مدرک در زمینه مفاهیم بنیادین و پیچیده حفاظت و امنیت شبکه‌های سیسکواست. دارندگان این مدرک، توانایی مدیریتی در زمینه برقراری راه‌حل‌های امنیتی در شبکه و تجهیزات شبکه‌ای و کاهش ترافیک شبکه را به‌دست خواهندآورد.داوطلبان برای دریافت این مدرک باید دوره CCNA را با موفقیت پشت‌سر گذاشته باشند و اعتبار این مدرک از زمان اخذ آن به‌مدت‌3 سال است.

 

دوره ( CCVP (Cisco Certified Voice Professional

سطح تخصص: Professional

این مدرک بر پایه فناوری اطلاعات پیشرفته بنا نهاده شده و برای کسانی مناسب است که علاقمند به فناوری صوت بر پایه شبکه هستند. دارندگان این مدرک توان ایجاد راه‌حل‌های تلفنی در شبکه‌های توسعه‌پذیر را خواهند داشت.پیش‌نیاز این مدرک دوره مدرکCCNA یا مدرک ICND است و اعتبار این مدرک از زمان اخذ آن به‌مدت 3 سال است.

پایان مسیر و دورهCCIE

سطح تخصص: Expert

CCNA به‌عنوان نصب و پشتیبانی تجهیزات شبکه‌ای سیسکو و نیز به‌عنوان مدرک ورودی به چرخه مدارک سیسکو است. در همین سطح مدرک CCDA قرار گرفته که به‌عنوان طراحی مقدماتی و پایه‌ای شبکه‌های سیسکو است. در یک سطح بالاتر،6 مدرک CCNP، CCDP، CCIP، CCSP و CCVP در لایه میانی این هرم قرار گرفته است و به‌عنوان مدیریت و پشتیبانی شبکه‌های بزرگتر، پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر سیسکو شناخته می‌‌شود. و در نهایت با صعود به راس هرم سیسکو، شاهد پیشرفته‌ترین و بالاترین مدرک ارایه‌شده توسط سیسکو یعنیCCIE خواهیم بود. که به‌عنوان دکترای حرفه‌ای شبکه است.این مدرک با این که پیشرفته‌ترین مدرک شبکه و سیسکو است. اما برای اخذ آن هیچ پیش‌نیازی از طرف سیسکو در نظر گرفته نشده است. اما پیش از اخذ آن بهتر است که دانشجو3 تا 5 سال سابقه کار و تجربه در شبکه‌های بزرگ و پیچیده داشته باشد.مدرک CCIE دارای 5 گرایش در زمینه‌های گوناگون است. علاقمندان برای اخذ این مدرک باید یکی از گرایش‌ها را برپایه علاقمندی خود انتخاب کنند وبگذرانند. هرکدام از گرایش‌ها دارای یک آزمون نظری و یک آزمون عملی است که در یکی از نمایندگی‌های سیسکو برگزار می‌‌شود.

1- CCIE Routing Switching

در این دوره، داوطلبان با انواع ارتباطات پیچیده Switching و Routing جهت افزایش پهنای باند، کاهش زمان پاسخ، افزایش کارایی و امنیت آشنا می‌شوند.همچنین نحوه نصب، نگهداری و رفع عیب از بزرگ‌ترین شبکه‌هایLAN ، WAN و سرویس‌های Dial Access را فرا می‌گیرند. مواردی چون(( Source Rout Briolgingو DLSW+ (Data Link Switching) و PIXFirewall از جمله سرفصل‌های مهم ایندوره به شمار می‌روند.

2- CCIE Security

دوره امنیت در واقع از سال 2001 به سرفصل دروس CCIE اضافه شد که البته سه سال بعد شرکت سیسکو محتوای این دوره را به‌منظور هر چه نزدیک‌تر‌شدن به موضوعات امنیتی و فناوری روز، مورد بازبینی و ویرایش جدید قرارداد. در این دوره، ضمن بررسی انواع پروتکل‌های امنیتی شبکه و نقش سیستم‌عامل‌های مختلف در ارتباط با این پروتکل‌ها، مباحث پیچیده و مهمی چون: سیستم‌های کشف نفوذ (IDS) ، سیستم‌های برقراری امنیت در سطح شبکه‌های بزرگVPN ، پیاده‌سازی وپیکربندی سیستم‌های امنیتی برای شبکه‌های بی‌سیم و پروتکل‌هایEAP ، AES متعلق به آن‌ها، مطرح می‌شود.

3- CCIE Voice

در این دوره، اطلاعات جامعی در مورد تکنولوژی انتقال صوت از طریق پروتکلIP یعنی همان VOIP در محیط‌هایEnterprise از نصب و راه‌اندازی گرفته تاپشتیبانی و رفع عیب عرضه می‌شود.

 4- CCIE Service Provider

گذراندن این دوره بیانگر وجود اطلاعات و مهارت‌های فنی در بالاترین سطح آن در زمینه پروتکل IP و کلیه فناوری‌هایی است که براساس آن بنا شده‌اند:مثلIP Routing ،Qos ،Multicast ،MPLS ،MPLS VPN ، MBGP و مهندسی ترافیک شبکه. به‌علاوه در این دوره، حداقل آخرین اطلاعات تخصصی در یک یا چند زمینه مهم ارایه سرویس‌های دیگر شبکه، مثلDSL ،Optical Cable ،WAN Switching ،Content networking ،IP telephony و Metro Ethernet عرضه می‌شود.

 

5- CCIE Storage Networking

همان‌طور که از نام این دوره برمی‌آید، سرفصل‌های آموزشی آن مربوط به انواع ادوات و روش‌های ذخیره‌سازی اطلاعات است. از آن‌جا که مدیریت نگهداری از اطلاعات، مسایل مربوط به نگهداری آرشیو، نسخه‌های پشتیبان، سرعت دسترسی از روی دیسک و امثال آن در محیط‌های Enterprise دارای اهمیت حیاتی است، در این دوره سعی شده انتخاب‌های متفاوت قابل ارایه جهت ذخیره‌سازی اطلاعات در چنین محیط‌های بزرگی همانندFICON ،FCIP ،ISCSI و امثال آن مورد بررسی قرار گیرد.

وضعیت درآمد

بر اساس آماری که از مجله Certification در سال 2003 گرفته شده است، داشتنمدرکCCNA حدود 7/16 درصد باعث افزایش درآمد شده است. و دارندگان آن به طور متوسط درآمدی سالانه‌ای معادل 48 تا 50 هزار دلار هستند.مدرک CCNP، در حدود 64 هزار دلار در سال وIP Telephony در حدود 78 هزار دلار در سال درآمد داشته‌اند. با مقاسه درآمد مدارک سیسکو با مدارک مایکروسافت که در حدود‌43 هزار دلار در سال است. می‌توان به سختی اخذ اینمدارک، اعتبار و نیاز آن در سطح بین المللی پی‌برد.طبق ادعای مسئولان دوره‌های آموزشی سیسکو، این دوره‌ها، به‌ویژه دوره CCIE ، چنان تنظیم شده است که هرگونه نیاز اشخاصی که به کسب تخصص در امور شبکه تمایل دارند را برطرف می‌سازد. ضمن این‌که با تکیه‌ای که این دوره‌‌ها براصول علمی و فنی قضیه دارند، سعی شده است مفاد دروس صرفاً براساس تجهیزات خاصی که خود شرکت سیسکو ارایه می‌دهد بنا نشود و وابستگی کمتری به نوع تجهیزات شبکه‌ای مورد استفاده در هر یک از تکنولوژی‌های مورد بحث دوره‌ها لحاظ شود.میانگین درآمد دارندگان مدرکCCIE در سال 2004 برابر 105 هزار دلار در سالبرآورد شده است که این رقم حاکی از یک افزایش 4/12 درصدی نسبت به سال 2003 است و به همین دلیل نه تنها موقعیت این مدرک را در زمینه میزان افزایش درآمد در سال در بین کلیه مدارک IT در مقام نخست قرار داده، بلکه بیانگر این مسئله است که اصولاً سطح درآمد هیچ مدرکی حتی معتبرترین و مشکل‌ترین مدارک متعلق به شرکت‌هایی چون اوراکل، IBM ‌و مایکروسافت، به رقم میانگین یکصدهزار دلار در سال نرسیده است.همچنین طبق آمار دیگری، مدرک CCIE در زمینه اشتغال‌زایی نیز مقام اول را به خود اختصاص داده و این امر بیانگر این نکته است که اولا هنوز تعداد زیادی از موقعیت‌های شغلی که توسط صاحبان این مدرک می‌تواند کسب شود، خالی است و در ثانی وجود چنین افرادی چه در رده مدیریت و چه در رده آموزش افراد، می‌تواند به رونق کسب‌وکار شبکه‌ای برای سایر مدارک و مشاغل مربوط به این حوزه منجر شود.

چگونه مدرک CCNA بگیریم؟

همان طور که می‌دانید این مدرک اولین و پایه مدارک cisco است و پیشنیازی ندارد.اولین فصل کتاب منبع این دوره، در مورد مفاهیم بسیار اولیه شبکه صحبت می‌کند، اما اگر مدرک network+ را داشته باشید در مورد درک مفاهیم پایه مشکلی نخواهید داشت و به سرعت می‌توانید این فصل را پشت سر بگذارید.دانشجو در این دوره ابتدا با اصول اولیه شبکه و سیستم‌های مخابراتی آشنا می‌شود و در ادامه نحوه طراحی‌، راه اندازی و عیب‌یابی شبکه‌های کامپیوتری را فرا می‌گیرد.مطالب، برپایه تجهیزات ساخت شرکت cisco است آموزش داده می‌شود اما به دلیل پایه طراحی این دستگاه‌ها در تمامی شرکت‌ها یکی است، دارنده مدرک cisco می‌تواند با تمامی دستگاه‌ها کار کند.مدرک ccna به دلیل اینکه پایه مدارک بعدی است از نظر cisco بسیار حائزاهمیت است و به همین دلیل در مرور زمان منابع آن تغییر یافته است.مدرک ccna تا سال 2004 میلادی دارای دو کتاب منبع بوده که عبارتند از ccna intro و ccna icnd.در سال 2007 نام کتاب‌ها به همراه قسمتی از مطالب کتاب‌ها تغییر کرد. درروشی که هم اکنون در حال اجرا است شما باید دو کتاب ccent/ccna icnd1 و ccna icnd2را مطالعه کنید. می‌توانید در امتحانات این 2 کتاب به صورت جداگانه و یا یکجا شرکت کنید. با این تفاوت که در حالتی که شما دو کتاب را جداگانه امتحان می‌دهید با قبول شدن در کتاب اول مدرک ccent و پس از قبول شدن در کتاب دوم مدرک ccna را اخذ می‌کنید.در سال 2009 تغییراتی رخ داده است. به این صورت که شما مدرک ccent خود رااخذ می‌کنید و برای هر گرایش مدرک ccna مخصوص آن آن گرایش را دریافت خواهید کرد. بطور مثال CCNA(VIOP) ,CCNA(Security و…

حالا می‌خواهیم درباره مطالب هر کتاب صحبت کنیم. در کتاب icnd1 در بخش اول درباره دلیل شبکه کردن کامپیوتر‌ها صحبت می‌کند و سپس در مورد مفاهیم پایه شبکه مانند OSI model، TCP/IP و پروتکل‌های آن‌، مفاهیم connection less و connection oriented، تکنولوژی‌های مورد استفاده در شبکه‌های WANاطلاعاتی مطالبی ارائه می‌شود. در فصل‌های بعدی این کتاب در مورد سیستم عامل switch ها و routeهای cisco بحث می‌شود و شیوه اجرا دستورات و راه‌اندازی این دستگاه‌ها را به صورت کامل توضیح می‌دهد.در کتاب icnd2 در مورد مباحث حرفه‌ای‌تر مانند STP، VLAN و routing protocols صحبت به میان می‌آید. این مطالب برای کسانی که می‌خواهند گرایش routing and switching را انتخاب کنند بسیار ضروری است.

نحوه برگزاری امتحان مدرک CCNA

هر دانشجو برای امتحان، باید در یک test center که در سطح جهان تعدادشان همکم نیست ثبت نام کند و نوع امتحان خود را مشخص کند. در روز تعیین شده به آن مرکز مراجعه می‌نماید و امتحان برگزار می‌شود. امتحان از طریق رایانه(از راه دور) اخذ می‌شود.هزینه امتحان مبلغ ثابتی نیست و ممکن است تغییر کند. در حال حاضر برای هرامتحان در حدود 125 دلار است. به این صورت که اگر 2 کتاب را با هم امتحان بدهید 125دلار باید بپردازید و اگر کتاب‌ها را جداگانه امتحان بدهید برای هر امتحان 125 می‌پردازید.چند نکته در مورد امتحان قابل ذکر است که عبارت‌اند از:

- شما در امتحان فقط می‌توانید یک بار سوال را جواب بدهید و در صورتی که از سوال رد شوید دیگر نمی‌توانید بازگردید.

- در زمان ثبت نام یک کد به شما اختصاص می‌یابد که این کد بر روی مدرک شما

چاپ خواهد شد و کد شناسایی شما در شرکت cisco می‌باشد. بدلیل اینکه این کد با اثر انگشت شما ذخیره می‌شود کسی نمی‌تواند به نام فرد دیگر امتحان بدهد.یکی از مشکلاتی که دانشجویان با آن رو به رو هستند این است که این امتحان‌ها در ایران گرفته نمی‌شود و برای امتحان دادن شما باید به امارات یا کشورهای دیگر که امتحان را برگزار می‌کنند سفر کنید. در ایران شرکت‌هایی هستند که کلاس‌های این دوره‌ها را برگزار می‌کنند و هم برای اعزام شما به خارج اقدام می‌‌کنند.تا اینجا در مورد منابع و مطالب این کتاب‌ها صحبت کردیم حالا کمی درباره خود مدرک و امتحان آن صحبت خواهیم کرد. مدرک ccna در سطح جهان معادل لیسانس مخابرات به حساب می‌آید و ترجمه هم می‌شود . حقوق میانگین کسی که مدرک ccna داشته باشد طبق اعلام cisco سالی24000 دلار است . البته این مدرک با ارزش به سادگی هم به دست نمی‌آید به این دلیل که اگر در امتحان که معمولا از100 تست تشکیل شده فقط 3 تست را غلط بزنید یا نزنید امتحان را قبولنخواهید شد. و بعد از قبولی مدرکی که به شما می‌دهند فقط 3 سال اعتباردارد و بعد از آن شما باید دوباره امتحان بدهید. اما اگر در این مدت درامتحان‌های دیگر cisco شرکت کنید این تاریخ تمدید می‌شود. این کار به این دلیل است که شرکت cisco اعلام کرده بعد از 3 سال تقریبا تمامی تکنولوژی‌ها تغییر می‌کند.

منابع :

1-هفته نامه کلیک

2-سایت تبیان


دانلود کتاب

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد